Ik wil meer

Ruim zes jaar geleden begon ik bij bol.com.

Daarvoor werkte ik in de culturele sector. Bij de bedrijven waar ik werkte gold dat de mening van De Creatief, en later van De Lector heilig was. Daar was niet zoveel tegenin te brengen. Wat een verademing was bol.com! Hier kun je met een goed plan, gestaafd met objectieve cijfers, met iedereen een gesprek voeren. Zelfs met de (zeer benaderbare!) CEO. Euros, klantwaarde, NPS. Allemaal meetbare maatstaven waar je je probleem en het succes van je oplossing naast kon leggen. Een heerlijke omgeving om in te werken!

Maar nu, tijdens de coronacrisis, word ik met mijn neus op de feiten gedrukt. Er zijn handen aan IC-bedden nodig. Er zijn mensen nodig die bron- en contactonderzoek kunnen doen vanuit de GGD. En ik werk thuis, want mijn beroep is niet-essentieel. Ik help klanten online spullen te kopen. En ik help retailers om hun spullen aan de man te brengen.

Ik weet wel dat daar veel waarde in zit. E-commerce zorgt dat we minder naar de winkel hoeven, en daar dus minder snel tegen elkaar opbotsen. En e-commerce helpt ondernemers om nog steeds geld te verdienen, als hun fysieke winkel dicht moet. Dus het is zeker niet nutteloos wat ik doe.

En toch knaagt het. Ik wil meer. Ik wil meer betekenen.

Ik was de leider van een groot project om een geheel nieuwe checkout te bouwen. In het begin van het project heb ik mij hard gemaakt voor twee belangrijke beslissingen: We vervulden een lang gekoesterde wens van UX om van 3 naar 2 stappen te gaan. Dit maakte het technisch ontwerp veel ingewikkelder (en het project langer), maar we geloofden dat dit heel goed voor de conversie zou zijn.

De andere beslissing voelde als een soort no-brainer: onze checkout zou ontwikkeld worden met een belangrijke focus op toegankelijkheid. Dus ook mensen met een handicap moeten goed door de checkout kunnen navigeren, met een screenreader, met kleurenblindheid, of een andere handicap. 

Nu zijn de resultaten binnen:

Een AB-test wijst uit dat de conversie significant gestegen is. Meer mensen ronden hun bestelling af dan voorheen. Er wordt dus extra veel geld verdiend.

Ook is de toegankelijkheid van de checkout onder de loep genomen door een externe auditor. Van de 50 te behalen punten, haalden we er 42. En dat is echt een cijfer om trots op te zijn!

Terugkijkend ben ik vele malen trotser op ons toegankelijkheidscijfer dan op de toegenomen conversie. Toen ik me dat realiseerde, wist ik het. Ik moet ergens gaan werken waar ik mijn talenten kan inzetten om iets goeds te bouwen voor mensen die zelf niet aan tafel zitten. Die eventueel ‘te negeren’ zijn, want ‘het is maar een klein percentage’. Waar ik kan helpen om de problemen die eindgebruikers ervaren, opgelost te krijgen. Want deze eindgebruikers kunnen niet zomaar naar de concurrent. Als het verschrikkelijk lastig is om bij jouw gemeente een toeslag aan te vragen, kun je niet kiezen voor een gemeente die het beter op orde heeft. Hier wil ik iets in betekenen.

Ik wil me inzetten voor De Goede Zaak.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog