Tot ziens, bol.com!

Evelyn op het ijs met een blauwe bol.com muts op

Vanmorgen heb ik mijn laptop en toegangspasje ingeleverd bij bol.com. Vreemd, in een leeg kantoor je kluisje leegmaken en de parkeergarage uitrijden, zonder borrel en uitgeleide van je dierbaarste collega’s. Maar ook fijn om af te sluiten en op te ruimen. Want tijdens het schoonvegen van mijn laptop en het leegmaken van mijn kluisje, was er ook tijd om terug te kijken op 6,5 jaar werken bij bol.com.

Toen ik begon was ik nog nooit Product Owner geweest, en had ik geen ervaring in de e-commerce. Ik had vooral ondersteunende functies gehad in een minder veeleisende werkomgeving. Ik haalde het officiële Product Owner certificaat na een 2-daagse training, en mocht het vervolgens laten zien. Ineens had ik de verantwoordelijkheid om 5 programmeurs zo waardevol mogelijk werk te laten doen. Een flinke sprong in mijn carrière dus!

Ik leerde in razend tempo ontzettend veel over mijzelf en over wat het inhoudt om Product Owner te zijn.

Zo hou ik er helemaal niet van lang om de hete brij heen draaien. En dat is een prima eigenschap als Product Owner. Een beslissing uitstellen is namelijk dodelijk voor de effectiviteit van je team. Knopen doorhakken, laat dat maar aan mij over.

Soms is het moeilijk om knopen door te hakken. Want dan weet je eigenlijk te weinig om je beslissing op te baseren. Snappen gebruikers een bepaalde interactie wel? Of zorgt je keuze voor een veel te lange laadtijd van de pagina? Gelukkig is er altijd wel iets wat je kunt doen om meer informatie te krijgen. Mensen opbellen bijvoorbeeld, of uitnodigen in het UXlab.

Evelyn interviewt iemand in het bol.comUX lab. Er staan twee microfoons op tafel en degen die geïnterviewd wordt heeft een mobieltje in de hand.
Interview in het UX lab

Of de software op een deel van de pagina’s laten draaien, en de laadtijd meten. Of een prototype maken, en dat testen op het Centraal Station, met voorbijgangers. Met alles kun je experimenteren!

Dat testen met prototypes buiten het kantoor heet trouwens GOOB (Get Out Of the Building) en is een methode van Lean UX. Het idee is dat je er zo snel mogelijk op uit gaat om te leren wat er wel en niet werkt aan je ontwerp.

Bij bol.com was een aantal mensen enthousiast geworden over het boek, geschreven door Jeff Gothelf en Josh Seiden. Er werd een werkgroepje opgericht om te bedenken hoe we de principes konden gaan inzetten. Ik was net begonnen als Product Owner van het Checkout team, en had helemaal geen zin om te wachten tot de werkgroep met instructies kwam, ik wilde meteen beginnen!

Dus we bouwden een hele basale nieuwe checkout, zetten deze op een mobieltje, en stapten op de fiets naar het Centraal Station. We drukten mensen die op het station zaten te wachten het mobieltje in de hand, en keken toe hoe ze onze software gebruikten. We plaatsten vrolijke berichten op Workplace (ons intranet) met de belangrijkste conclusies van elke GOOB. Dit heeft ook andere teams geïnspireerd om op deze laagdrempelige manier designs te testen. Het allermooiste van de GOOBs vond ik dat we de programmeurs meenamen, die met eigen ogen konden zien waar mensen moeite mee hebben. En voordat de dag ten einde was, hadden ze al een nieuwe versie gebouwd om dat op te lossen.

Selfie van Evelyn en een groep blije collega's op Centraal station Utrecht
Blije collega’s na een succesvolle GOOB op Utrecht CS

Ik heb ook veel vrijheid gekregen om op mijn eigen manier te werken. Met Arien Mol en Suzanne Heerschop organiseerde ik een tweedaagse aftrap van het Checkout project. We ontwierpen elk halfuur van het programma, en vroegen ons af: wat ervaren de deelnemers in dit blokje, hoe kunnen ze eraan bijdragen, wat moet er blijven hangen en hoe visualiseren we dat? Elk blokje resulteerde in een poster met daarop de hoofdpunten. Het zorgde voor een fantastische start van het project. 

Evelyn legt iets uit voor een verrijdbare wand met daarop posters met tekeningen en post-its.
Het einde van de tweedaagse project-aftrap

En nu, na 6,5 jaar bol.com weet ik dat ik het beste werk als ik helder voor de bril heb voor wie we het doen. Als we als team gemotiveerd zijn om samen met de gebruikers iets moois te maken. En als ik mijn creativiteit kan inzetten, kan experimenteren en knopen door kan hakken.

Net als in het begin van mijn bol.com carriere, maak ik nu opnieuw een sprong. Ik verruil de e-commerce voor een heel andere sector, namelijk de (semi-)overheid. Ik heb heel veel zin in mijn nieuwe carrière als interim Product Owner, en ik verheug me erop om daar digitale dingen mensvriendelijker te gaan maken. Dus als je iets leuks hebt of hoort, bel me vooral! Mijn telefoonnummer is 0620626099.

Maar nu ga ik eerst even een maandje ontbollen.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog